Sürdürülebilir başarı için markaların lüksten alacağı dersler…
Dünyanın değişimine paralel olarak yeni lüksün tanımı da değişiyor ve şatafatın ve gösterişin yerini; kalite, deneyim, keyif alıyor. İtalya’nın en iyi mücevher markalarından Buccellati ailesinden Rosie Buccelatti “Lüks sadece parayla ilgili değildir, bir insanın hayatındaki en özel anlardır ve biz bunu yaratmaya çalışıyoruz’ diyor. Lüks markalar liginde dünyanın en yüksek marka değerine sahip ikinci şirketi Hermes’ten Christian Blanckaert “Hérmes lüks işinde değil, hayal işindedir. Varlık sebebi keyiflendirmek ve süpriz yapmaktır” diyerek markasının duruşunu anlatıyor. Çok özel şatoların otel olarak birleşiminde oluşan Relais & Chateaux’un CEO’sunun tanımı ise belki de lüks dünyadaki gelişmeleri en iyi açıklayan bakış açısı “Lüks artık pahalı olan değil, lüks artık sizi ruhen ve zihnen zenginleştiren bir şey olacak.”
Tanımlar ne olursa olsun; artık ekmek almaya giden kişinin bile kendisini kral – kraliçe gibi hissetmek istediği bu dünyada lüksü tanımaya, anlamaya çalışmak sadece lüks marka uzmanlarının ve pazarlama yöneticilerinin görevi değil. Sürdürülebilir bir başarı elde etmek isteyen her yöneticinin lüks markalardaki gelişmelere sık sık göz atmasında fayda var. Hala ikna olmadıysanız, lüks benim işim değil diyorsanız; işte sizi ikna edecek birkaç sebep.
*Lüks markalar liginin en tepesindeki ilk 10 markanın 9’u 100 yaşının üzerinde ve uzun süredir başarılarını sürdürüyorlar. Bu markalar imparatorlukların çöküşüne, aya adam gönderilmesine ve dijital devrimlere tanıklık ettiler ve geçen tüm bu süre içinde cazibelerinden hiç bir şey kaybetmeden “bir tutku markası” olma konumlarını koruyorlar.
*Uluslararası araştırmalar, lüksün son yıllarda dünya gayri safi milli hasılasının %50’sinden fazla büyüdüğünü gösteriyor.
*Bugünün lüks trendleri doğru analiz edildiği takdirde gelecek 5-10 yıl içindeki kitlesel trendleri öngörmek mümkün. Şu an üniversite öğrencilerinin bile harçlıkları ile aldıkları uçak biletleri 20 yıl önce lükstü. Ya da sadece 7-8 yıl önce zenginlere özel olduğu düşünülen SPA’lar günümüzde doğumgünü hediye çeklerine dönüşmüş durumda.
Sadece bu üç gösterge bile lüks markaların tasarım, pazarlama, iletişim konularında her ne yapıyorlarsa müşteri tarafından beğenildiğini, onaylandığını ve satınalma isteği uyandırdığını kanıtlıyor. Lüksün sırlarını öğrenen ve kendi sektörlerine uygulayan kitlesel markaların da gözle görülür farklılıklar yarattıkları, hem ciro hem de müşteri memnuniyeti & müşteri sadakati anlamında kendilerini farklılaştırarak büyük başarılara imza attıkları kanıtlanmış durumda. Bunun en güzel örneklerinden biri; dünyanın en başarılı pazarlama şirketlerinden olan Coca-Cola üzerinde isim yazan şişe ve kutuları. Lüksün en önemli kriterlerinden kişiselleştirme özelliğini alıp kitlesel bir ürüne uygulayan Coca-Cola’nın büyük başarısı ortada.
15 yıldır lüks markalara danışmanlık yapan biri olarak önerim; sürdürülebilir başarıyı yakalamak ve trendleri önceden görebilmeyi başararak şirketinizi bir adım öne geçirmek ana amacınız ise; bir gözünüz lüks markaların yaptıklarında olsun. Tabii bunu yaparken ünlü matematikçi Blaise Pascal’ın sözünü unutmayın. “Kalbin kendine göre sebepleri vardır, mantığın bunu anlamasını beklemeyin”.